(an English abstract follows the Hebrew one) מרצה: פרופ' אריאל כהן (המחלקה למדעי האטמוספירה, האוניברסיטה העברית) נושא: שינוי הלוח העברי במאות התשיעית והעשירית לספירה כמתחייב מהשינויים בידע האסטרונומי תקציר: ------ הלוח העברי הקבוע נוסח בהתבסס על מדע האסטרונומיה. הדיון המרכזי שנלקח עד כה בחשבון בחקר התפתחות הלוח ובשאלה האם הלוח הקבוע הנוהג כיום כבר נוסח במאה הרביעית על-ידי הלל הנשיא, נסוב סביב השאלה מהם אורכי השנה והחודש, האם ערכיהם נותרו קבועים כבר מן המאה הרביעית, ומהו מיקומו של הירח המלא הראשון במחזור 19 השנים ביחס לאקווינוקס האביבי. אולם, הלוח העברי התבסס גם על דרישות נוספות שהן קביעת היום בשבוע למולד אדם (יום ששי) וכפועל יוצא למולד ניסן (יום רביעי) כאשר המולדות הוגדרו באמצעות המושגים של שמש אמצעי מול שמש אמיתי וירח אמצעי מול ירח אמיתי. דרישה נוספת שהייתה קיימת במאה הרביעית הייתה שהמאורות הגדולים ועימם כוכבי השמים נוצרו ביום רביעי בשבוע בו האקווינוקס האביבי התלכד עם השעה 6 בערב אור ליום רביעי בשנת היצירה (שאינו בהכרח אותו יום רביעי של מולד ניסן). שינויים שחלו במיקום המשוער של המולדות מול האקווינוקס האביבי גרמו בהכרח לשינוי בהגדרת המולדות הממוצעים בשנות היצירה, שינוי שנפתר, כפי שאנו מוכיחים, באמצעות שינוי השנה בה חל מולד אדם והתאמת סדר העיבור לנתונים האסטרונומיים של המאה העשירית. עובדה זו מוכחת על ידנו בהתבסס על נתונים המוצפנים בטבלת ערכים אסטרונומיים המופיעים במאמר של אל-חוואריזמי מן המאה התשיעית . בהרצאה נראה גם כי בסיס הנתונים האסטרונומיים של הלוח המתואר על-ידי אל-חוואריזמי מתאים לזה של פרק י' בהלכות קידוש החודש לרמבם. Speaker: Prof. Ariel Cohen (Dept. of Atmospherical Sciences, Hebrew University) Title: The changes in the Jewish calendar in the 9th and 10th centuries, as a result of changes in astronomical knowledge Abstract: --------- The fixed Jewish calendar was established on the basis of astronomy. So far, in the study of the development of the calendar and regarding the question whether or not the current calendar was already formulated in the 4th century by Hillel, the main discussions were around the lengths of the year and the month, whether their values were fixed once and for all already in the 4th century, and what is the location of the first full moon with respect to the autumnal equinox, along the 19 year cycle. On the other hand, the Jewish calendar had additional requirements: determination of the day of the week for Molad Adam (Friday), and consequently for Molad Nisan (Wednesday), where the Moladot were defined by the concepts of mean sun vs. real sun, and mean moon vs. real moon. An additional requirement that existed in the 4th century was that the sun, the moon and the other stars were created on Wednesday during the week in which the autumnal equinox occured at 6 pm, just befor Wednesday, in the Year of Creation (which is not necessarily the Wednesday of Molad Nisan). Changes in the presumed location of the Moladot with respect to the autumnal equinox necessarily caused a change in the definition of mean Moladot in the Year of Creation. We show that this change was performed by changing the year of Molad Adam and adjusting the order of intercalation years to the astronomical data in the 10th century. We prove this claim by using data encoded in a table of astronomical parameters in an article by Al-Khwarizmi (10th century). In the talk we also show that the astronomical database of Al-Khwarizmi's table fits that of Rambam's Hilkhot Kiddush Hachodesh, Chapter 10.